Saffransmuffins

Saffran hör till jul och advent. En del gillar det, andra avskyr det, jag tycker faktiskt det är toppen! Jag är egentlegen inte alls så mycket för muffins men jag ville ändå prova dessa eftersom att det är lite äpplen i också.
 
 
Saffransmuffins (12 st)
 
Detta behövs:
 
150 gram rumsvarmt smör
2 1/4 dl socker
1 paket saffran
1 sockerbit (eller lite strösocker)
3 ägg
3 3/4 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 äpple
muffinsformar
 
Gör såhär:
 
1. Stöt saffran tillsammans med en sockerbit (eller lite strösocker) i en mortel.
2. Skär smöret i bitar och blanda tillsammans med socker och saffran. Tillsätt ett ägg i taget.
3. Rör samman vetemjöl och bakpulver och rör ner i äggsmeten. Den kommer att bli ganska tjock. Fyll muffinsformarna till hälften med smeten.
4. Skala, halvera och kärna ur äpplet och skär i tunna skivor.
5. Stick ner 2 äppelskivor i varje muffins.
6. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 16-18 minuer - tills de har blivit gyllenbruna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0