Enkel risotto med sparris och paprika

Risotto är min absoluta favoritmat. Krämigt, mjukt, fylligt och smakrikt. Smakar nästan ännu bättre dagen efter. Receptet tar ca 20 minuter att laga.
 
 
 
Enkel Risotto med sparris och paprika (4 personer)
 
Detta behövs:
 
4 dl avorioris
1 bunt grön sparris
1 röd paprika
1 vitlösklyfta
1 gul lök
7-8 dl kycklingbuljong
50 g riven parmesan
25 g smör
olja att steka i
salt och peppar
 
Gör såhär:
 
1. Koka upp kycklingbuljongen. 7-8 dl vatten plus 1,5 hönsbuljongtärning. Ställ åt sidan.
2. Hacka sparris, paprika, vitlök och lök till mindre bitar. Ta fram en bra stekpanna/kastrull att tillaga risotton i.
3. Hetta upp olja i pannan. Fräs sedan alla grönsaker tills de mjuknat lite. Häll i allt avorioris och fräs med ett tag.
4. Sänk värmen och häll i ca 1-2 dl buljong åt gången. Späd riset och rör om. Låt buljongen koka in i riset och när det ser lite "torrare" ut så späder man med mer buljong på låg värme och rör om tills riset är färdigt. Ibland behöver man inte använda all vätska. Risotton ska vara krämig och riset mjukt.
5. Ställ risotton åt sidan. Salta och peppra. Häll i riven parmesan och en rejäl klick smör. Smaka av igen. Kan serveras till mycket. På bilden använde vi oss bara av stekt kycklingfilé men funkar även till fisk och skaldjur t.ex. tigerräkor.
 

Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej!

Jag heter Emilie och jag läste din blogg och jag tycker verkligen om dina recept! Jag jobbar för en sajt som heter Hittarecept.se och det vore väldigt roligt om du ville lägga till din blogg hos oss!

www.hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från matbloggare. Vi har redan över 3000 aktiva bloggar och om du väljer att lägga till din blogg hos oss kommer du att dra nytta av den trafik vi kommer att skicka till dig.

Lägg till din widget och du kommer förhoppningsvis att hamna högt upp på matbloggstoppen.

Om du har några frågor, maila mig gärna på [email protected].

För att lägga till din blogg klickar du på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,
Emilie
Hittarecept.se

Svar: Hej Emilie!
Vad roligt att du hörde av dig. Nu har jag lagt till min blogg. Tack så mycket för all information!

Linda
receptomato.blogg.se

2014-10-01 @ 15:29:15
URL: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0